Od chvíle, kedy sa deti narodia, nám prinášajú do života plno radosti a úsmevov. Sledujeme ako začínajú spoznávať svet prostredníctvom pohybu. Otáčajú sa, uchopujú hračky, lozia, stavajú sa pri nábytku, postupne chodia a behajú. Ich prvé kroky sú pre nás nezabudnuteľnými okamihmi. Okrem toho by sme si však mali všímať, akým spôsobom tieto pohyby vykonávajú, teda sledovať vývoj pohybov počas prvých rokov ich života, pretože práve tieto momenty, môžu ovplyvniť ich pohybový aparát v ďalšom vývoji a raste organizmu. U veľa detí je tento psychomotorický vývoj zanedbaný. V dôsledku toho sa u nich vytvárajú pohybové odchýlky a poruchy, ktoré ovplyvňujú ich istotu pri pohybovaní sa, a tým narúšajú využitie plného potenciálu pohybu dieťaťa. Veľa z nás si tieto odchýlky začínajú všímať až keď sa dieťa začne samostatne a voľne pohybovať. Čím skôr sa tieto komplikácie podchytia, tým skôr môže dieťa žiť plnohodnotnejšie a s väčšou radosťou k pohybu.
V našej praxi sa venujeme deťom od troch rokov. V rámci predškolského veku sa u detí najčastejšie stretávame s problematikou plochých nožičiek, valgóznymi členkami, padnutými kolienkami dovnútra, slabým bruškom či diastázou. Pracujeme s deťmi napríklad so zlou stabilitou nožičiek alebo vypuklým bruškom, čo im môže vyvolávať dyskomfort pri motoricky náročnejších pohyboch, ktorým sa môžu vyvarovať, ako sú chôdza do schodov, chôdza po nestabilných plošinách, behanie, skákanie a iné pohyby.
Stretávame sa taktiež s poruchami svalového napätia (tonusu), teda deťmi so svalovou hypotóniou (zníženým svalovým napätím). Tieto deti sa prejavujú ako menej aktívne, pomalšie pri vykonávaní pohybov. V predškolskom veku bývajú deti skôr hypermobilné, teda majú zväčšené rozsahy pohybu v kĺboch, najčastejšie lakťových a kolenných, čo môže narúšať ich stabilitu kĺbov, prispieť k rýchlejšiemu opotrebovaniu chrupavky, bolestiam svalov aj kĺbov a celkovo zvýšiť riziko zranení. U hypotonických, hypermobilných detí vykonávame cielené cvičenia najmä na posilnenie svalových skupín. V tomto veku sú deti veľmi hravé a nedokážu sa plne sústrediť na korigovanie svojho tela v statických polohách. Terapiu pre deti sa preto snažíme viesť najmä prostredníctvom hry a rôznych dynamických pre deti zaujímavých pohybov a polôh. Využívame rôzne farebné pomôcky na cvičenie, aby sme upútali ich pozornosť, ako sú loptičky, expandery, nestabilné plošiny ako proprioceptívny chodník, ježkovia, fitloptaalebo bosu balance. Vytvoríme im rôzne prekážkové dráhy a vyskúšame aj lezecký pohyb na rebrinách.
V období, keď prechádzajú zo škôlok do škôl, sa ich denný režim pohybu mení. Nemajú priestor na to, aby sa celý deň voľne pohybovali a hrali v rôznych polohách. Namiesto toho, každý deň nosia na chrbte ťažké tašky plné zošitov a učebníc, počas doobedia sedia v laviciach v statickej polohe, v neprispôsobených podmienkach - nízkych alebo naopak vysokých laviciach, či na stoličkách. V tomto období dochádza k veľkej zmene organizmu kvôli rastu a vývinu. U takýchto detí sa najčastejšie stretávame s problémami v oblasti chrbtice, s diagnózami chybného držania tela, skoliózami, skoliotickým držaním tela a hypermobilným syndrómom. Môžeme u detí vidieť predsunuté držanie hlavy, vyhrbený chrbát s odstávajúcimi lopatkami, vypuklé brucho a nesprávne postavenie panvy. Rovnako môžu byť spojené aj s nesprávnym postavením alebo dĺžkou dolných končatín, čo sa taktiež prejaví hlavne na chrbtici. U detí v tomto veku sa už zameriavame na cielenejšie pohyby, využívame aj statickejšie polohy, pretože už vedia vnímať svoje telo a pracovať na cielenejších a detailnejších pohyboch. Najčastejšie v praxi využívame metódu Dynamickej neuromuskulárnej stabilizácie (DNS), Freemanovu metódu, Akrálnu koaktivačnú metódu (ACT), metódu Ľ. Schroth alebo Klappovo lezenie.
S nástupom puberty, rýchlym rastom a hormonálnymi zmenami je pre deti potrebné aby svoj telesný vývoj viedli správnym smerom. Fyzioterapia u detí v puberte sa prostredníctvom cvičenia zameriava aj na prevenciu zdravotných problémov pohybového aparátu. Rovnako aj v tomto veku sa najčastejšie stretávame s poruchami v oblasti chrbtice, poruchami spôsobenými svalovou nerovnováhou, ale aj rastovými bolesťami, športovými úrazmi, či chronickými ochoreniami. U dievčat sa môžu vyskytovať problémy v oblasti panvy a brušnej dutiny na podklade prichádzajúcej menštruácie, ale aj tejto problematike sa vieme spoločne povenovať.
Fyzioterapiu pre deti aplikujeme aj pri pacientoch s neurologickými, genetickými či autoimunitnými ochoreniami ako sú detská mozgová obrna (DMO), spinálna svalová atrofia (SMA), svalová dystrofia, myasthenia gravis.
Cvičebný program je individuálne zvolený a vytvorený na základe pacientových schopností a zručností v danom veku. Pokiaľ nie je možné, aby sa pacienti so spomínanými diagnózami dopravili za nami do ambulancie, radi ich navštívime v ich domácom prostredí. V rámci terapie vykonávame najmä Bobath a Kabath techniku, respiračnú fyzioterapiu, polohovanie, pasívne pohyby, aktívne - asistované cvičenia pre zachovanie rozsahu pohybu v kĺboch, ako aj prevenciu pred kontraktúrami.
Doprajte aj Vašim deťom zdravý pohyb. Rezervujte si termín na komplexné vstupné vyšetrenie a spoločne zistíme, či má Vaše dieťa zdravý pohybový vývoj, prípadne nastavíme individuálny plán plán fyzioterapie.